Zajęcia
ruchowe w przedszkolu. Ćwiczenia gimnastyczne PWN Wydawnictwo Szkolne
Nauczyciel
wychowania przedszkolnego przygotowując się do nowego roku sięga
po różnorodne publikacje, które zainspirują go do jeszcze
efektywniejszej pracy. Każdy
z nas zna różne ćwiczenia gimnastyczne. Ci którzy ćwiczą lub
uczą jak ćwiczyć wiedzą jak mają wyglądać etapy każdej
aktywności fizycznej. Nauczyciel wie, że każde dziecko jest
całkowicie wyjątkowe, jednak szuka takich ćwiczeń by całą grupę
zaangażować do ruchu w takim stopniu by każde dziecko chętnie
brało udział w ćwiczeniach, a jednocześnie rozruszało swoje
ciało oraz miało z tego dobrą zabawę. Nauczyciel pisząc plan
miesięczny umieszcza w nim zestawy zabaw/ćwiczeń porannych oraz
ćwiczeń gimnastycznych. Młodemu nauczycielowi jest dość ciężko
samodzielnie ułożyć na rok 40 różnych zestawów w taki sposób
by każdy składał się z odpowiednich elementów, angażował
wszystkie dzieci i dodatkowo wykorzystywał tylko i wyłącznie te
przyrządy do ćwiczeń, które są dostępne. Najczęściej wykonuje
się takie ćwiczenia, które dzieci uwielbiają, a pomija się te
pozostałe. Zawsze nurtowało mnie przygotowanie do ćwiczeń
gimnastycznych. Chciałam by dzieci lubiły je wykonywać, a
jednocześnie wzmacniały wszystkie mięśnie. Każda grupa jest
inna, więc szybkość wykonywania ćwiczeń jest rożna. To wydawało
mi się, że coś trwa zbyt długo, coś zbyt krótko… Szukałam
takiej publikacji, która pomoże mi odnaleźć ćwiczenia
dostosowane do wieku i możliwości dziecka oraz będzie wyraźnie
miała zaznaczone części rozgrzewki, ćwiczeń głównych i
wyciszających. Taka
publikacja była mi potrzebna po to by wdrożyć się w prowadzenie
ćwiczeń w sposób odpowiedni, tzn. angażujący dzieci do
różnorodnego ruchu, wykorzystywania przeróżnych przyrządów,
wykonywania ćwiczeń grupowych, w parach, indywidualnych, itp.
W
Ćwiczeniach gimnastycznych już na samym początku mamy pokazane
pozycje wyjściowe do ćwiczeń. I właśnie tu, na samym początku
przeglądania publikacji, można sobie zadać pytanie „Czy
wprowadziłam wszystkie pozycje?”. Na dalszych stronach mamy
wskazówki organizacyjne ćwiczeń. Czytając je wróciłam myślami
do czasów studiów i mogę stwierdzić, że wiele pamiętam i
wdrażam je w pracy z dziećmi. Jednak taka przypominajka jest
potrzebna. Książka
jest podzielona na dwie części: zestawy dla dzieci młodszych oraz
zestawy dla dzieci starszych, więc jest idealna w pracy nauczyciela
przedszkola mającego jakąkolwiek grupę wiekową. Każdy zestaw
opisuje miejsce, pomoce, przygotowanie oraz trzy części (wstępną,
główną i końcową) ćwiczeń. Można
śmiało realizować proponowane zestawy, ale także je modyfikować
dostosowując do swoich podopiecznych. Książka jest ułatwieniem w
planowaniu ćwiczeń gimnastycznych przedszkolaków. Dla
mnie osobiście taka pozycja jest ważna, bo mam wiele propozycji
ćwiczeń w jednym miejscu, mogę się z nimi wcześniej na spokojnie
zapoznać, przygotować do nich, zmodyfikować zależnie od potrzeb
moich dzieci.
Ćwiczenia
gimnastyczne wchodzą w skład serii pt. Biblioteka nauczyciela, w
której znajdziemy takie propozycje jak Ćwiczenia poranne oraz Gry i
zabawy ruchowe. Mam nadzieję, że owe publikacje także zasilą mój
nauczycielski księgozbiór.
Twierdzę,
że dobrze prowadzone ćwiczenia gimnastyczne w przedszkolu pobudzą
dzieci do aktywności ruchowej, dbania o odpowiednia postawę ciała,
nauczą poprawnego wykonywania ruchów, pozwolą na radość z
wykonywanej aktywności, rozwiną pewność siebie wśród
nieśmiałych dzieci oraz nauczą się dzielenia szczęściem z
wygranej i wyciągania nauki z porażki, która nie złamie dziecka,
a je zachęci do dalszych starań. W
dobie rozwijającej się technologii nie możemy zapomnieć jak ważny
jest ruch w życiu dziecka. Zachęcajmy dzieci do zabaw ruchowych,
ćwiczeń. Wyjdzie im to na … zdrowie.
Pozdrawiam serdecznie.
Agnieszka
Zapraszam na fb Z książką w sercu oraz Instagram zksiazkawsercu
Bardzo cenna publikacja zapewne nie łatwo całą grupe dzieci zachęcic do aktywności. U nas w domu sprawdza się joga. Córka bardzo lubi przyjmować różne pozycje np lwa czy kobry.
OdpowiedzUsuńCudownie! Joga uczy jak należy się rozciągać, oddychać... Dzieci chcą ćwiczyć, ale dopiero wtedy jak je się podbuduje psychicznie, pokaże że dzięki ćwiczeniom jesteśmy sprawniejsi i udowodni, że kolejnym razem ćwiczenie będzie łatwiejsze dzięki próbom :)
UsuńSama mam kilka takich książek - gdy prowadziłam zajęcia psychorozwojowe, te ruchowe były idealne dla maluchów!
OdpowiedzUsuńOoo! Chętnie poproszę o sprawdzone tytuły :)
UsuńNauczyciel uczy się przez cały czas. Tylko tak może prowadzić inspirujące zajęcia.
OdpowiedzUsuńDokładnie... 20-letnia rutyna dobije każdego...
UsuńChyba się na nią skuszę, bo widzę że proponuje wiele ćwiczeń, które można swobodnie wykorzystać w rozgrzewkach nawet w liceum. ;)
OdpowiedzUsuńOj, prawda :) Warto wrócić do podstaw by je utrwalić :)
UsuńŚwietne, dzieci też powinny się ruszać i chociaż mają większe możliwości, to w obecnych czsach jakoś chyba mniej się ruszają.
OdpowiedzUsuńNiestety to prawda, często smartphone wygrywa z graniem w piłkę. Dlatego w przedszkolu pragniemy nauczyć dzieci radości z ćwiczeń :)
Usuń