Inscenizacje nie tylko dla dzieci… Zbiór scenariuszy na różne okazje dla wszystkich grup przedszkolnych Urszula Kozłowska



Inscenizacje nie tylko dla dzieci… Zbiór scenariuszy na różne okazje dla wszystkich grup przedszkolnych Urszula Kozłowska

Sięgnęłam po tę książkę rok temu. Właśnie skończyłam pierwszy rok pracy w przedszkolu i tonęłam w kserówkach… Układałam wszystkie scenariusze, które zrealizowałam w tamtym roku w teczki i postanowiłam poszukać jakiejś sprawdzonej publikacji ze scenariuszami imprez dla przedszkolaków by mieć wszystko w jednym miejscu. Przede mną było wyzwanie pt. Pożegnanie 6-latków, moje Wiewiórki miały za kilka miesięcy opuścić przedszkole i pójść do szkoły. Chciałam by ich przedstawienie było proste, ciekawe, efektowne i interesujące dla samych przedszkolaków. Postanowiłam poszukać publikacji Bliżej Przedszkola, ponieważ kilka miesięcy wcześniej zamówiłam prenumeratę Plus, która okazała się strzałem w 10! Dzięki niej zredukowałam ilość kserówek i zyskałam wielką pomoc, miałam nadzieję, że będzie tak samo i tym razem. Nie pomyliłam się.

Zbiór scenariuszy. Inscenizacje nie tylko dla dzieci...
Klik po książkę

Autorka Urszula Kozłowska jest polską pisarką i poetką. Jej książki przeznaczone są dla najmłodszych. Kobieta tworzy baśnie i bajki, legendy. Jej publikacje są idealne do czytania na dobranoc, a także do nauki. Większość jej książek została wydana przez Wydawnictwo Wilga. Spośród wszystkich książek Kozłowskiej warta polecenia jest seria "A kuku!", czyli książeczki, które w ciekawy sposób przekazują najmłodszym podstawową wiedzę o świecie. W środku znajdują się opisy, obrazki, okienka z ukrytymi zwierzakami, które wzbudzają ciekawość dziecka. Pani Kozłowska jest autorką wielu pozycji w ofercie wydawnictwa Bliżej Przedszkola, np. Inscenizacje nie tylko dla dzieci-nietypowe święta.


Książka zawiera zbiór scenariuszy inscenizacji, podczas których aktorzy mogą sie wcielić w przeróżne role, np. zwierząt lub roślin. Wielkim atutem jest podział scenariuszy na dwie grupy, dla 3-4-latków i 5-6-latków. Dodatkowo są scenariusze bajeczek dla dzieci, ale o tym później… Ogromną pomocą są dwie płyty CD w komplecie z książką. Na pierwszej płycie są zawarte piosenki i podkłady muzyczne do przedstawień w aranżacji Piotra Mitka, a wyśpiewane przez Igę Piorunowicz. Piosenki są miłe dla ucha, nagrane w takim tempie, że każde dziecko zdąży wyśpiewać słowa, dla pędziwiatrów są nawet zbyt wolne. Myślę, że nie jest to minus, ponieważ dzieciaki skupiają się na śpiewanej treści utworu, a nie powtarzają jej bez rozumu. Dorośli mają wtedy możliwość wsłuchania się w piosenkę i chwilę refleksji. Druga płyta przeznaczona jest do odtwarzania na komputerze. Znajdują się na niej podkłady muzyczne do piosenek, arkusze ze scenariuszami inscenizacji podzielonymi na role (co mi nie podpasowało, ponieważ dla mnie korzystniejszy jest całościowy scenariusz, który mogę podzielić według własnego uznania). Scenariusze dla dzieci są z góry podzielone, a scenariusze bajek są całościowe i są dla mnie wygodniejsze. Na tej płycie występują również dźwięki przeznaczone do wykorzystania podczas przedstawień jako tło akustyczne oraz arkusze do przedstawienia Pożegnanie starszaków do wydruku.
Wykorzystałam książkę podczas pożegnania dzieciaków. Połączyłam 2 scenariusze w 1. Dzieci szybko zapamiętały swoje role. W ucho wpadła im piosenka pt. Nim przedszkole pożegnamy właśnie z dołączonej płyty. Wielką frajdą okazały sie cyfry i litery do druku. Dzieciaki samodzielnie je kolorowały, ja je zalaminowałam. Alfabet owładnął ich umysły! W trakcie zabaw słyszałam A jak arbuz, B jak beczka, C jak ciasto i ciasteczka, itd. Super. Dodatkowo niespodzianką było przedstawienie pt. Brzydkie Kaczątko wykonane przez rodziców podczas pożegnania dzieci. Wiewióry z otwartymi buziami oglądały swoich rodziców, którzy gdakali, kwakali i spacerowali w pięknych strojach. A dla rodziców? Wyzwanie! Nauka roli, szykowanie strojów i utrzymanie tego w tajemnicy przed dziećmi, potajemne próby. Wyszło bosko!

Szczerze mogę książkę polecić każdemu nauczycielowi, temu początkującemu i temu z wieloletnim stażem. Pozycja jest przejrzysta, zabawna, interesująca, wspomagana idealnie pasującymi płytami CD w komplecie. Moim zdaniem jest to wielka pomoc pełna niestandardowych scenariuszy. Wszystko zawarte jest w jednej książce. Nie trzeba szukać w sieci wierszy, tekstów, piosenek, tu wszystko jest w jednym miejscu.


Podsumowując. Książka zawiera:
-20 scenariuszy inscenizacji teatralnych, w których w role aktorów wcielają się dzieci w wieku przedszkolnym;
-4 scenariusze przedstawień dla dzieci, w których w role aktorów wcielają się osoby dorosłe;
-18 piosenek występujących w treści scenariuszy;
-18 podkładów muzycznych typu „karaoke” do piosenek.

   Alfabet. Plansze zostały pokolorowane przez przedszkolaki, a ja je zalaminowałam 

Tak zaczęliśmy nasze przedstawienie:
Uroczysty dzień przed nami-
dziś przedszkole pożegnamy.
Nasze misie, klocki, lale,
opuścimy z wielkim żalem...”

W podobnej konwencji są książki pt. Inscenizacje nie tylko dla dzieci-nietypowe święta, Inscenizacje najpiękniejszych polskich legend, W Betlejem, w Betlejem wielka radość się dzieje…, Idą, idą się święta. Mam większość z nich :)

Polecam! <3

Agnieszka 

Komentarze